A SZIMBÓLUMOKRÓL
Olyan jelekről van szó, amelyeket a fizikai síkon kapunk, s amelyeket bízvást a karma üzeneteinek lehet tekinteni. A karma a legkülönfélébb csatornákon át képes információt továbbítani nekünk (lásd a Fogalomtárban a Karma jelzőrendszere címszót). Ezen belül is a legfontosabbak közé tartoznak az álmokban megjelenő figyelmeztetések, jelzések. A fizikai tünetek, betegségek alig valamivel maradnak alatta jelentőségben, intenzitásban a legsúlyosabb figyelmeztetéseknek: a baleseteknek, illetve össze is mosódnak néha azokkal.
Tulajdonképpen valamennyi szimbólumnak minősül, ha nem is szó eredeti értelmében. Ezért ez a vezető címe ennek a menüpontnak.
Ehelyütt is megjegyzem (amit a Fogalomtár a Karma jelzőrendszere címszavánál is), hogy az is hátborzongató, amikor valaki lépten-nyomon megfejtendő üzeneteket keres mindenben. Mert ugyan mindig körülöttünk vannak és tulajdonképpen mindenben, de ha ezzel foglalkoznánk éjjel-nappal, akkor teljességgel elmulasztanánk élni. Márpedig éppenséggel a karmának bevallott célja, hogy a földi életünkben, a földi viszonyok között dolgozzunk rajta, folytonos kutakodás, nyomozás és szimbólumfejtés helyett. Ez azonban az egyik véglet. A másik véglet, ha még akkor sem figyel oda az ember, amikor össztűzként zúdul rá az információ mindenünnen és minden formában. Mint oly sokszor, ebben is az arany középút (lenne) az ideális.
AZ ÁLMOKBAN MEGJELENŐ SZIMBÓLUMOK lefordításával, magyarázatával, megfejtésével alighanem azóta foglalkozik az ember, amióta beszélni képes. Tudnivaló, hogy mindenki álmodik, legfeljebb nem emlékszik minden álmára vagy csak nagyon kevésre. Az álom olyan birodalom, ahol – véleményem szerint – tudattalanunkkal is intenzívebben tartjuk a kapcsolatot, s azokkal az entitásokkal is (felettes én, belső vezető, szellemi vezető, segítők – kinek-kinek ízlése szerint), akikkel éber állapotban kevesen és/vagy ritkán találkoznak- találkozunk. Ezért kiemelt jelentőségűek az álmokban megjelenő motívumok, s mivel nagyon személyesek, s a harmadik dimenzión túli rétegekkel kapcsolnak össze minket, továbbá összetettek, a legnehezebb a megfejtésük is. Ahány álmodó, ahány éjszaka, ahány helyzet, annyiféle értelmezése van egy-egy álomszimbólumnak. Igen izgalmas tevékenység az álomfejtés – és igen hasznos. Megoldási kulcsot, válaszokat is ad. Az irányított álmodás egy külön fejezetet igényelne, illetve könyvek sora szól róla. Itt csak arra hívom fel a figyelmet, hogy egyszerű gyakorlatokkal is elérhetjük, hogy egy-egy kérdésünkre hiteles választ kapjunk álmunkban. Így teljesen praktikus módon is alkalmazhatjuk ezt a rejtelmes „eszközt”.
Felhasznált irodalom:
Erőss László-Zánkai Géza: Álomfejtők szótára
Pamela Ball: Tízezer álom
Mochár Szilvia: Modern álmoskönyv
Ted Andrews: Az állatok szimbolikája
Jeanne Ruland: Az állatok ereje végigkíséri életünket
Hoppál-Jankovics-Nagy-Szemadám: Jelképtár
C.G.Jung; Joseph L. Henderson, Marie-Louise von Franz, Aniela Jaffé, Jolande Jacobi: Az ember és szimbólumai
Robert Moss: Tudatos álmodás
Ahol a felsoroltakon kívül más forráshoz is folyamodtam, ott azt külön megjelölöm.
Eredményes álom- és szimbólumfejtést kívánok!
Gál Judit
asztrológus
ALKOHOL: - lásd: ITALOK
ÁLLATOK
Az ösztönös, „állatias” vonásainkat jelképezik, azokat a tudattalanból felszínre törekvő tartalmakat, amelyekkel nem biztos, hogy szeretünk szembenézni. Figyelmeztetést hordozhatnak, hogy megmozdult bennünk valamilyen erő, ami esetleg fenyegető is lehet, de legértékesebb tulajdonságaink (pl. tehetség) fejlesztéséhez, vagy életünk nagy élményeihez (pl. szerelem) is vezethet. Természetesen az álomban megjelenő állat rendkívül sokféle üzenetet, karmikus jelzést hordozhat attól függően, hogy valóságos vagy legendás, kölyök vagy felnőtt, szelíd vagy támadó, élő vagy holt, sérült vagy egészséges, hogyan viszonyul hozzá az ember, mit csinál vele. Ezen felül még ugyanolyan fontos az is, hogy milyen állatról van szó, maga az is egy külön területe a szimbólumfejtésnek, hogy melyik állat miért jelenik meg az ember életében, akár éber állapotban, akár álomban. A beszélő, bölcs állatok direkt üzeneteket hordoznak. A segítő állatok megkönnyítik a tudattalanból feljövő tartalmak feldolgozását. A megszelídített állatok azt mutatják, hogy az álmodó (sikerrel) igyekszik kordában tartani ösztönéletét. Ha állattá változik, az a változásra való képességét jelzi.
Az állatok az életünkben al-menüpontban találsz egyes állatokról szóló szimbólum megfejtést.
ANYA
A biztonságot ígérő, a tápláló, a szeretetet nyújtó. Ennek elérése fontossá válik az álmodó számára. Partnerkapcsolatait is ezek kielégítésére formálhatja, még önállóságának feláldozásával is. Mérce lehet az élettárssal szemben. Megjelenhet e vágyak kielégítetlensége is, neheztelésként. Ez esetben a partnerrel szembeni elégedetlenség erősödése várható. Férfiaknál: a saját anyjukhoz való viszony tükrözője, igény a szeretetre. Nőknél: saját anyasággal kapcsolatos problémák megjelenítője.
ANYATEJ – lásd: ITALOK
APA
Ésszerűség, a környezettel való reális kapcsolat, biztonság. A tradíciók fontosak az álmodó számára (legalábbis aktuálisan), ami összefügg a megfelelő alkalmazkodási stratégiával is. A tekintély szerepét az érintett életében ugyancsak szimbolizálja. Az álmodónak szüksége van tapasztalatokra, útmutatásra, amit külső személyektől vár. Persze attól függően, hogy az álomban szereplő apafigurát elfogadja-e vagy éppen ellenáll neki.
ARÉNA – lásd: ÉPÜLET, építmény
ÁRUHÁZ – lásd: ÉPÜLET, építmény
BOR: - lásd: ITALOK
BORPINCE - lásd: ITALOK
BOROSPOHÁR: - lásd: ITALOK
BOROSÜVEG: - lásd: ITALOK
BÖRTÖN – lásd ÉPÜLET, építmény
CSOKOLÁDÉ – lásd: ÉTELEK – édesség
ÉDESSÉG – lásd: ÉTELEK
EGYEDÜLLÉT, magány
Mint mindig, ennek a jelenségnek a megfejtése, az éber állapotra történő értelmezése is attól függ, milyen az álomkörnyezet, milyen érzések fogalmazhatók meg az egyedülléttel összefüggésben. Ha az álmodónak kellemetlen, sőt: fájdalmas az egyedüllét, akkor nyilvánvalóan magányosnak, másoktól elszigeteltnek érzi magát és ettől szenved. Ha pozitív érzetek jelennek meg az álomban illetve utána, akkor jelenthet függetlenségre törekvést, vagy pedig azt, hogy az álmodó felismeri: saját érzelmi- és mentális állapotával, fejlődésével mások segítsége nélkül kell foglalkoznia. Egy újabb és ugyancsak igen pozitív olvasatban a magány jelképezheti az egységet, teljességet.
ÉLELMISZER – lásd: ÉTEL
ELMEGYÓGYINTÉZET – lásd: ÉPÜLETEK, építmények
ELŐSZOBA, ELŐTÉR – lásd: HÁZ
EMBEREK
Az álmodó saját személyiségének azt a részét testesítik meg, amellyel aktuálisan intenzíven foglalkozik (foglalkozni akar vagy kénytelen). Ha több szereplője van az álomnak, akkor mindannyian egy-egy ilyen részt képviselnek. Ha például rokon jelenik meg, az azt is jelentheti, hogy felhívja a figyelmet a családon belüli helyzetre vagy arra, hogy foglalkoznia kéne valamelyik hozzátartozójával. Az idegen azt a részt képviselheti, amelyet az álmodó nem ismer, amit nem tud magáról pedig benne van. Fiatal ember a fejlődésképességet vagy az erre való felhívást szimbolizálja.
ÉPÜLET, építmény (lásd még: HÁZ)
Ha nem családi ház vagy lakás, hanem más épület, építmény jelenik meg az álomban, akkor is az álmodó életének a szerkezetét szimbolizálja. Beállítottságok, ideológiák, családi szellemi örökségek, szokások együttese. Az épület rendeltetése informálhat arról, amiről az álmodó mostanában intenzíven foglalkozik.
Aréna: önkifejezés és kreativitás. Ha fenyegető tartalma is van: konfliktusok veszik körül, ezeket lehet, hogy nyíltan fel kellene vállalnia.
Áruház: a spirituális energiák és spirituális „hulladék” lelőhelye.
Börtön: csapdák, melyeket az ember önmagának állít. Kötelesség- és bűntudat, amely terhessé válik. Ön-büntetés. Az álmodó nem tud vagy nem akar külső segítséget kérni. Azt is jelezheti, hogy az álmodó nem akar felelősséget vállalni saját életéért, nem akar változtatni, inkább tétlen marad, akár ha egy fokozódó izolációt kell elszenvednie is. Valamilyen helyzet kilátástalanságát is szimbolizálhatja (házasság, más kapcsolatok, munkahely).
Elmegyógyintézet: félelem, idegen gondolatok. Magány, amely a környezettel megromlott kapcsolat „eredménye”. Lehet provokáló tartalma, hatása is: felhívás arra, hogy fantáziáját, kreativitását használja fel (végre) az álmodó.
Erőd, erődítmény: lásd ugyanitt: Vár
Étterem: lásd ugyanitt: Vendéglő
Gyár: gond, a szokások, megszokások elleni tiltakozás, az ezektől való szabadulás vágya. Ha rossz, romos állapotban van, akkor a feleslegesség érzése. Változtatni kell az álmodónak hozzáállásán, életmódján.
Jégkunyhó: félgömb formája miatt a tökéletesség jelképe. Ezen felül mivel belül meleg és kívül hideg, a külvilág és belső élet közötti különbséget is mutatja.
Kastély: a család iránt felélénkülő érdeklődés, szülők, nagyszülők sorsának alakulása. Gondoskodás, anyai gondoskodás. Romantikus érzelmek, vágy egy érdekesebb vagy emelkedettebb életre. Jelenthet alakoskodást, pózolást, túlzottan a külsőségekkel való törődést.
Kocsma: vidám társaság, fellazulás, de a család vagy a spirituális haladás sérelme árán. Más szituációban: félelem az önkontroll elvesztésétől, függőség veszélye. Vagy: menekülés a valóság elől, viszonylag elfogadott keretek között.
Kolostor: visszavonulás, befelé fordulás, a spirituális dolgokkal való foglalkozás igénye, bár nem biztos, hogy valóban kielégítik ezek a motívumok az álmodót. A másik nemtől történő visszahúzódást is jelezheti, védelmet a sérülésektől, csalódásoktól. Feltöltődés.
Kórház: lelki betegség; a segítség iránti igény. Amilyen osztályra kerül az álmodó, az utalhat a probléma közelebbi okára és természetére is. Keresi, elfogadja a segítséget, ezért valószínűleg könnyen túljut az akadályon.
Kunyhó: ha rossz állapotban van, szegényes, kényelmetlen, akkor az érintett elégedetlen saját életével és sikertelenségét múltbeli eseményeknek tulajdonítja. Ha ez pozitívan változik az álomban, akkor a sors javulására, esetleg annak irányára utal. Ha eleve vonzó, kellemes a kunyhó, akkor a visszavonulásra, feltöltődésre, magányra, pihenésre vagy intim együttlétre vonatkozó igény, vágy.
Múzeum: a múlt emlékei, a jelenlegi életszakaszban aktuálissá váló régi események, vágyak, tervek. Érdemes átgondolni ezeket, s esetleg megvalósítani az eddig nem realizált elképzeléseket.
Pályaudvar: belső vagy külső változás iránti vágy. Kérdés, hogy valóban lép-e az álmodó a változás érdekében, vagy csak sóvárog. A pályaudvar állapota, az ott megjelenő emberek, vagy helyzetek informálhatnak erről és arról is, hogy mi az akadálya a változásnak. Fontos szempont, hogy az úton együtt kell haladni másokkal, méghozzá pontos tervnek megfelelően. Piramis: erőközpont, az álmodó energetikai állapotával kapcsolatban adhat információt.
Szálloda: az álmodó a személytelenséget, az idegen környezetet választja jelenlegi kapcsolatai helyett. Nem érez erőt újak teremtéséhez, inkább kivonul a világból. Kérdés, hogy ezt meddig bírja majd?
Templom: védelem, menedék – ha vallásos az álmodó, ha nem. Az életét irányító erkölcsi elvekkel való foglalkozásra utal.
Torony: személyiség, lélek. Fontos, hogy milyen, mennyi lépcső, ablak, díszítmény van rajta és hol. Könnyen megközelíthető a teteje, vagy sem, hogyan érzi benne magát az álmodó – spirituális fejlődésével összefüggő tényezőkre mutat. A torony mint fallikus szimbólum jelentheti a férfi minőséggel kapcsolatos tényezőket is. Utalhat a tarot kártya nagy arkánumainak 16. lapjára is. A Torony a régi struktúrák tarthatatlanságára, összeomlásra utal, amelynek során lehullanak a maszkok, és eredeti, elemi szintről lehet kezdeni az újra építkezést. (A világítótoronyról külön.)
Vár, erődítmény: védelem, visszavonulás. Állapotától függően sugall biztonságot vagy annak a hiányát. Ha ostromolják: félelem attól, hogy A női minőséget is jelenti.
Vendéglő: vendégszeretet, kommunikáció, de lehet hogy olyan bizonytalanságra figyelmeztet, amelyet az álmodó életkörülményei miatt érez.
Világítótorony: az álmodó látja már életének aktuális fontos feladatát, de még elég távoli lehet a cél. Fontos, hogy ne veszítse szem elől az irányító fényt. Arra is figyelmeztethet azonban, hogy nem elég ha az álmodó bocsát ki jelzéseket (kívánságokat, utasításokat, parancsokat), hanem esetleg másra is kellene figyelnie.
ERŐD, erődítmény – lásd: ÉPÜLETEK, építményeknél: Vár
ESÉS – lásd: ZUHANÁS
ÉTEL, élelmiszer
Külön szócikk vonatkozik az evésre. Természetesen az sem közömbös, hogy milyen táplálék jelenik meg álmunkban.
Édesség: csokoládé, sütemény, kalács stb. az érzéki örömökkel, élvezetekkel függ össze, de utalhat kielégítetlen érzelmi szükségletekre, gyermekkorból visszamaradt vágyakra.
Gyümölcs – amennyiben érett: tapasztalatokat, törekvéseket jelenít meg és az álmodó komfortérzetét. A gyümölcsök színe is fontos lehet (lásd a színeknél).
Hús: testi kielégülés. Nyers hús: fenyegető szerencsétlenség, illetve az ettől való félelem.
Kenyér: alapvető tapasztalatok, alapszükségletek.
Tej: gyermeki szükségletek.
Zöldség: alapszükségletek és anyagi elégedettség. Arra a jóra is utal, amit az ember a földtől és környezetétől kap. Színük éppúgy fontos lehet, mint a gyümölcsöknél.
Jó ételek: a test, főleg a gyomor kielégítetlensége, amely könnyen mohósághoz és testi bajokhoz vezethet. Mértékletességre int. Néha: a lelki csalódásokat könnyebben megszerezhető testi örömökkel akarja pótolni az álmodó – persze hiába. A gusztusos ennivaló ezen kívül jelenthet még testi- szerelmi szükségletet, vágyat is.
Visszataszító, rossz, gusztustalan étel: elítéli magát az álmodó valamilyen, rossznak tartott szokása(i) miatt. Vagy: a testi kielégülés után valami kellemetlen emlék marad, ami megronthatja a következő időszak örömszerzését.
Olyan étel, amit nem lehet megenni, mert gipszből vagy műanyagból van: felesleges önmegtartóztatás.
Ételmaradék: mártírkodás, látványos áldozat, amelyért titkon hálára, ünneplésre számít az érintett.
Visszatérő, rendszeres álomnál megjelenő táplálék: valamilyen szükségletét tartósan figyelmen kívül hagyja az illető, érdemes feltárnia, mi is az és persze gondoskodni a pótlásról.
ÉTTEREM – lásd: ÉPÜLETEK, építményeknél: Vendéglő
EVÉS
Ez a cselekedet természetesen a szükségletek kielégítésének szimbóluma. A szükségletek testi- érzelmi-spirituális szinten egyaránt értelmezhetők.
Spirituálisan az étvágy az életkedv és a spirituális vágyak, ideálok vagy sóvárgás szimbóluma, illetve a lélek táplálása.
Utalhat az anyával való kapcsolatra is (táplálás, gondoskodás), védelemre, jólétre, létfenntartásra.
Ha az álmodó éhes, akkor hiányzik az életéből valamilyen alapvető „tápanyag” vagy a visszacsatolás. Ha túl nagy az étvágya, az kielégítetlen kívánságokra utal, esetleg érzéki vágyra. Amikor álmában (is) belső feszültsége csökkentése miatt eszik, az súlyos (általában érzelmi) kielégítetlenségre utal. Ha ízlik az étel és nyugodtan táplálkozik az illető, az azt jelzi, hogy jó a kapcsolata a külvilággal, be tudja fogadni annak üzeneteit, benyomásait és képes integrálni azokat. Ha nem eszik, nem kívánja az ételt, vagy egyenesen megtagadja a táplálkozást, akkor kitér a növekedés és változások elől. Vagy: megpróbálja távol tartani vagy elszigetelni magát a külvilágtól, másoktól. Esetleg: konfliktus, kielégítetlen szükséglet nyomasztja. De az is lappanghat a háttérben, hogy meghasonlott önmagával, mert elégedetlen a testével. Nem elhanyagolható motívum, hogy az álmodó egyedül eszik-e vagy mások társaságában –a szocializációs tényezőkre, önzés- önzetlenségre utal. Ritkán lehet terhességi fantázia része, vágy a terhességre, gyermekre.
FEHÉRBOR: - lásd: ITALOK
FÉLELEM, rémület
Gyakori álom-motívum, amely az ébrenlétben is meglévő szorongásból ered. Érdemes utánajárni, hogy mi vagy mik okozzák a szorongást. A legracionálisabb okoktól a legvadabbakig érdemes végigmenni a skálán. A racionálisak között a biztonság elvesztéséből fakadó félelem számtalan újabb formában realizálódhat (párkapcsolat, anyagi helyzet, munkahely, egészség, családi viszonyok, gyerek, gyerektelenség). A halálfélelem egy fontos tényező, annál inkább, mert minden veszteségélmény és attól való ijedelem nem más, mint egy-egy kisebb halálfélelem. Maga az alvás is megfelel egy-egy pici halálnak. (Az alvászavarok mögött gyakran ez rejlik, nem mer elaludni az érintett, mert hátha nem ébred fel.) A racionálisnak tűnő motívumok között is vannak olyanok, amelyek valóban fenyegethetik az álmodót, s vannak, amelyektől csak tart, valójában nincs realitásuk. Az elvont vagy teljesen irracionális félelmek között a valamitől (esetleg valakitől) való viszolygásban ölthet testet valamilyen rejtett, áttételes motívum, vagy például a gonosztól való félelem a saját sötét oldallal való szembenézés halogatására, hárítására utalhat.
Ha feltárjuk az okokat, megszabadulhatunk félelmeink, szorongásaink jelentős részétől, kellő „szorgalommal” akár valamennyitől is. Klasszikus álomfejtés szerint a rémület, ijedelem arra utal, hogy váratlanul következik be valami az illető életében. Ennek a sokkját is lehet mérsékelni kellő átgondolás után. A rémálmok, félelmet okozó álmok – vagyis a félelmek kezelésére is alkalmasak a tudatos álmodás bizonyos gyakorlatai.
FÉRFI (általában)
Nők álmában: a férfi személyiségkomponens, az Animus. A kreativitás, kezdeményezőkészség és önállóság kifejeződése aszerint, hogy milyen érzések kapcsolódnak hozzá, milyen történések jelennek meg az álomban. A nemi szerep aktuálisan biztos, hogy foglalkoztatja az álmodót. Férfiak álmában: a saját nemiséghez való viszony megtestesítője, a közelmúltban felmerült kérdésekre keresett válasz. Önbizalom problémák, a szükséges változásokkal szembeni fenntartások, halogatás is lehet a hátterében.
FUTÁS – lásd: MENNI
FÜRDŐSZOBA – lásd: HÁZ
GYÁR – lásd: ÉPÜLETEK, építmények
GYEREK
Az álmodó kreativitását, lehetőségeit jelzi, azt az ígéretet, ami benne lakozik. Az élet játékos oldalát, könnyed tanulást, fantáziát, a „minden lehetséges” érzését. Ha nem kifejezetten pozitívan, derűsen jelenik meg az álomban, jelezhet makacskodást, a korlátozások elleni lázadást, türelmetlenséget, kiszolgáltatottságot. Esetleg menekülést a feladatok elől, „jobb a felnőttekre testálni azokat, én nem tudom megcsinálni.”
GYÜMÖLCS – lásd: ÉTELEK
GYÜMÖLCSLÉ: - lásd: ITALOK
HALADÁS – lásd: MENNI
HÁLÓSZOBA – lásd: HÁZ
HÁZ (lásd még: ÉPÜLET, ÉPÍTMÉNY)
Az álmodót saját magát jelképezi, kapcsolataival, elsősorban családi kapcsolataival együtt. Amikor házról álmodik valaki, fontos, hogy megint egyszer szembenézzen önmagával. Különleges figyelmet fordíthat arra, hogy a biztonságérzete aktuálisan mennyire stabil vagy labilis, hiszen a ház biztonságérzetet, védelmet is jelent. Ha a házba nehéz bejutni, vagy elhanyagolt, túl nagy vagy túl kicsi az problémákra utal. Természetesen az sem közömbös, hogy gyermekkori, vagy felnőttkori lakóhelyről van szó, ismerős vagy idegen házról. Mire emlékszik a legélesebben az álmodó a házból?
Előszoba, előtér: más emberekkel való érintkezés és viszony.
A fürdőszoba a személyes higiéniával kapcsolatos beállítódást, valamint az intim gondolatokat és foglalatosságokat jelképezi.
Hálószoba: elvonulás, biztonság, a legintimebb szféra, ahol nyugodtan önmaga lehet az ember.
Háztető: az én (a test) és a külvilág határa, védekezés, de jelenti a koponyát, agykérget – vagyis a gondolkodást is, esetleg az aggodalmat ennek sérthetetlensége miatt.
Kémény: azt mutatja, hogyan kezeli az érzelmeit (belső hő).
A könyvek, könyvespolc, netán könyvtárszoba a szellemet, az információk beszerzését, tárolását, felhasználását.
Padlás: múltbeli tapasztalatok, régi emlékek. A családi viselkedési sémák, minták, tradíciók.
Pince, vagy szuterén: a tudattalan, a szexualitás és az elfojtott dolgok szimbóluma.
HÁZTETŐ – lásd: HÁZ
HÚS – lásd: ÉTELEK
ÍRÁS
Mindenképpen az önkifejezésnek egy fontos eszköze az írás és ha álomban jelenik meg, akkor az álmodó fontosnak tartja mondanivalójának közlését másokkal. Ha géppel, számítógéppel történik az írás, akkor inkább hivatalos vagy a legnyilvánosabb felületnek szánt közlésről lehet szó. A kézírás intimebb, közvetlenebb és sokkal inkább a belső világra, a tudatalattira vonatkozik. Sejtetheti azt is, hogy az illető nincs tudatában saját spirituális előrehaladásának, holott ez javában folyik.
Ha az álmodó emlékszik az írott szövegre illetve el tudja olvasni az írást (és emlékszik legalább egyes elemeire), akkor a tartalmára kell odafigyelnie, mert alighanem fontos útmutatással szolgál. Ha nem emlékszik vissza, de gördülékenyen ment a folyamat, akkor tudattalanjának legmélyéről származó információkra számíthat a jelenben vagy közeljövőben. Ha kellemetlen érzés társul ehhez, akkor hárít magától egy gondolatot, sugallatot, változásra vonatkozó késztetést. Ha a szöveg zagyva, akkor rendezetlen érzelmek, sérelmek, fel nem dolgozott indulatok lappanghatnak mögötte. Kusza, zavaros írásnál arra is lehet gondolni, hogy valaki akiben addig megbízott az érintett, már nem megbízható irányában, elárulta őt. Ha a látott vagy létrehozott írásból néhány betűre emlékszik csak az álmodó, azt érdemes kinyomoznia, hogy a betűk mit jelentenek akár a grafológiában, akár a numerológiában, illetve a betűk jelentésében. (Például: monogram, rendszám, rövidítés.)
ITALOK és italokhoz kapcsolódó fogalmak
Lásd még az IVÁS címszót is, a kettő együttesen adhat alighanem választ a megfejtendő kérdésre. Alább néhány italféleség álomban történő felbukkanását próbáljuk megfejteni.
Alkohol: általában: boldogító élményre vagy örvendetes hatásra vágyik az álmodó. Kielégülést vár, de sajnos ebből az álomból is fel fog ébredni, s lehet, hogy keserű szájízzel. Feszültségcsökkentést keres, nyomasztó gondoktól akar megszabadulni, vagy valami mástól akar „megrészegülni. Menekülés a problémákkal való szembenézés elől. A túlzott alkoholfogyasztás jelentheti azt, hogy olyan helyzetbe hozza magát, amit később megbán. Progresszív jellegű jelzése lehet, hogy az álmodó felismeri az érzelmi zűrzavarban rejlő lehetőségeket és látja a világosságot, amely ebből támad. Ha levetkőzi az önmagára kiszabott korlátozásokat, akkor sikerülhet áttörésszerűen eljutnia az igazsághoz. Az alkohol „engedélyt adhat” erre. Megváltozott tudatállapotra ugyancsak utalhat, s arra, hogy birtokában van az eszköz, amellyel azt eléri. Ha feloldódik zárkózottságából és „szabad folyást enged a dolgoknak”.
Bor: a régi álmoskönyvek szerint: könnyebb betegség, rendszerint meghűlés, hőemelkedés. Vagy: múlékony öröm, amelynek ára van. Ha csak módjával fogyasztja: társaság iránti vágy, de áldozathozatal nélkül. Árnyaltabb értelmezésben: vidám alkalom jelképe lehet. Befolyásolja a tudatosságot és érzékelést.
Egy borpince az eddigi jó és rossz tapasztalatok összességét jelenti. Lelki gyógyulás, kilábalás egy bajból. Képesség, hogy a tapasztalatokat a lehető legjobban hasznosítsuk, élvezzük mindazt, ami örömet okoz és felvidít. Bőség vagy spirituális erő befogadását jelenti.
A borospohár vidámság vagy terhesség képeként is értelmezhető. Ha eltörik, ez vagy bánatot vagy vetélést jelent.
Borosüveg: fallikus szimbólum
Fehérbor: tartósabb kapcsolatok, de fokozatos elmagányosodás.
Gyümölcslé: az álmodó felismerte saját megtisztulási vágyát. Mértéktartásra is utal.
Túl édes, szirupos ital: a szenvedélyes szerelem előjele.
Konyak: az álmodó feleslegesen komplikál valamit, ezzel kirekesztheti magát olyan örömökből, amik pedig rá várnak, vagy könnyedén megszerezhetné őket.
Pálinka: cimboraság, barátok, akik rossz irányba befolyásolnak. Rossz társaságban ostoba, gátlástalan cselekedetekre ragadtathatja magát. Ha kedveli: más örömökből kevés jut neki. Ha nem kedveli: lázadásával csak nehezíti sorsát.
Sör: ha tiszta, habos, ízletes: szerencse, barátok, kedélyes élet. Nem halad túl gyorsan előre, de ezzel megelégedhet. Minél nagyobb a habja, annál nagyobb meggondolatlanság. Ha kiömlik: gyermekáldás.
Sörösüveg: kis jutalom, nyereség.
Söröskupak: mások helyett végzett munka.
Sörfőzde, sörgyár: mulatság.
Söröző: megérdemelt pihenés.
Tej: csömör és az ezzel járó megtisztulás utáni vágy. Vágy a függőség adta biztonságra, a feltétel nélküli elfogadásra. Anyatej: szégyenkezés, rossz szokások, kicsapongás. Megbőrösödött tej: gyermekkori szorongató emlék. Kifutó tej: kikotyogsz valamit, amit nem kellene. Tej, ha idegenkedést ébreszt: kínos gondolatok, emlékek, rossz partnerkapcsolat. Van pozitív olvasata is: a tej jelent képességet arra, hogy mást tápláljon, óvjon az álmodó, általában szellemileg. Intim kapcsolatainak erősítése felé mutat minden változatban.
Víz: lásd az IVÁS címszónál
Vörösbor: nagy indulatok, veszteségek, viszont a vérnek is jelképe, az életerőt, spirituális erőt is jelentheti.
IVÁS
Külön szócikk tartalmazza az ITALOKat, de ezzel kissé töredékes maradhat mindkét rész, mert itt mégiscsak szerepel a vízivás és a részegség – amihez meg az alkohol többé-kevésbé elengedhetetlen. Mindenesetre érdemes együttesen tanulmányozni a két címszót annak, aki érintett benne vagy csak érdekli a téma. Kiemelendő, hogy az ital színe is jelenthet valamit az álomban, így érdemes utánanézni a SZÍNEK címszónál is.
Ahogyan az étellel is, az itallal szintén magunkba fogadunk valamit. Persze kérdés, hogy mit iszunk és azt hogyan dolgozzuk fel. A víz ivása sem azonos jelentésű, sőt még az sem, hogy miből történik a fogyasztása. Amennyiben hideg és tiszta vizet iszik az álmodó, szerencsés előjelnek minősíthető. Ha csak látja a vizet egy pohárban, azt jelenti, hogy befogadja egy társaság. Üvegből inni: szerelmi kaland, mely csalódással ér véget. Forrásvíz fogyasztása gyors gyógyulásra utalhat. Viszont a meleg, zavaros, szennyezett víz pénz elvesztésével fenyeget, s ha ráadásul például törött pohárból történik, az kifejezetten szerencsétlenségre figyelmeztet.
Az ivás általában jelentheti azt, hogy vigaszra és gondoskodásra vágyik az érintett, illetve hiányzik számára valami energetikailag, s ezt kívánja magához venni a folyadékon keresztül. Az álombeli részegség mögött általában feszültség és elégedetlenség rejlik. A feszültség forrása is nyilván a valakivel- valamivel való elégedetlenség. Az álmodó leginkább önmagával elégedetlen, ezért menekül a semmibe, ugyanakkor kénytelen küzdeni is a talpra állásért. Kérdés: milyen a kimenetele az álombeli szituációnak. Emellett mutathat arra is a részegség, hogy saját botlását úgy akarja beállítani az illető, hogy önhibáján kívül követte el, felmentést keres a felelősség alól. Ezzel összefüggésben arra is utalhat, hogy visszaél mások jóhiszeműségével az álmodó.
Másik olvasatban: a személyiség felszabadítását keresi, azzal a részével akar kapcsolatba lépni, amely többet tűr el, mint józan állapotban, vagy mint amit a konvenciók, saját kulturális mintája megenged. Szélsőségesebb esetben a kifejezett gátlástalanságra való vágyat is jelezheti. Figyelmeztet arra a veszélyre, hogy irracionális erők befolyása alá kerülhet a szülött. Pozitívnak tekinthető olvasata: a gátlások feloldása előkészület lehet az eksztázisra, olyan tudatállapotra, amelyben nem kötik a materiális, racionális motívumok.
JÁRÁS, járni – lásd: MENNI
JÉGKUNYHÓ – lásd: ÉPÜLETEK, építmények
KALÁCS – lásd: ÉTELEK - édesség
KAPU – lásd: AJTÓ, ablak, kapu
KASTÉLY – lásd: ÉPÜLETEK, építmények
KÉMÉNY – lásd: HÁZ
KENYÉR – lásd: ÉTELEK
KERT, park
A kert az álmodó életének fejlődésére utal, illetve arra a vágyára, hogy önmagát művelje. Utal a saját, természetes forrásaira. Ha a kert szép, gondozott, akkor az álmodónak tiszta a lelkiismerete. Jó kapcsolatteremtési készséget is jelent. Ha a terület elhanyagolt, gazos: családi szégyen, egy közeli hozzátartozó olyan viselkedése, amit az érintett nem tud elfogadni.
A gyümölcsös: esetleg szimbolizálhatja azt, hogy tilosban jár az álmodó.
A kert lehet még az emberi, elsősorban: női vadság jelképe, amelyet szabályozni és szelídíteni kell, hogy kezelhetővé váljon. Különösen a körülkerített kerteknek van ilyen jelentésük és még a szüzességet is jelenthetik.
Park: Ha a csendjét nem zavarja valamilyen kellemetlen körülmény, akkor a nyugalom, a lehetőségek szimbóluma. Az álmodó erőt meríthet belőle. A régi álmoskönyvek szerint illatos, mélyzöld pázsiton sétálni egy parkban az fiataloknak szenvedélyes szerelmet jelent. Ha viszont a park lepusztult lombja vesztett, akkor szerelmi csalódás.
KOCSMA – lásd: ÉPÜLETEK, építmények
KOLOSTOR – lásd: ÉPÜLETEK, építmények
KONYAK: - lásd: ITALOK
KÖNYVEK, KÖNYVESPOLC, KÖNYVTÁRSZOBA – lásd: HÁZ
KÓRHÁZ – lásd: ÉPÜLETEK, építmények
KUNYHÓ – lásd: ÉPÜLETEK, építmények
MAGÁNY – lásd: EGYEDÜLLÉT
MENEKÜLÉS lásd: MENNI
MENNI - haladás, járás, futás, menekülés
Természetesen a haladást szimbolizálja a járás. Vagy valamilyen kézzelfogható, földi, praktikus ügyben, vagy pedig spirituálisan, méghozzá a léleknek a saját útjára találását és azon történő haladást. Amikor valamilyen konkrét kérdés foglalkoztatja, s erre vonatkozhat az álom, fontos hogy honnan indul és megérkezik-e valahová, éspedig hová. Ezek választ adhatnak arra, hogy aktuális-e egyáltalán az álmodó elképzelése és annak megvalósítására tett lépései. Spirituális haladásnál is lehet persze jelentősége a honnan- hová elemeknek.
Ami a tempót és általában a cselekedet hangulatát illeti, attól függően, hogy gyors vagy lassú, biztos, biztonságos vagy bizonytalan az a haladás változik a megítélése és igen egyszerűen lefordítható, hogy a nyugodt, könnyed, ütemes járás akadálymentes haladást, a meg- megszakadó, kapkodó bizonytalanságot jelent, s így tovább. A futás lehet menekülés valamilyen külső vagy belső késztetés elől, ilyenkor célszerű megvizsgálni mi lehet az ok és mit tud vele kezdeni az érintett. Ha boldogan száguld, az energia-felszabadulást jelent és nagy teljesítményeket sejtet, de nem árt ügyelni hogy valóban megkerüljön hozzá a megfelelő cél. Ha fut, de nem halad az álmodó, az szorongásra és sokszor eredménytelenségre is utal, melynek oka, hogy csak a saját szemszögéből látja a világot az álmodó, nem veszi figyelembe a külső körülményeket.
Menekülni valami elől: rossz döntés lehetősége, méghozzá ismételten, hajlamos az érintett ugyanazokat a hibákat elkövetni, azonos tévedésekbe esni. Másik olvasata is van viszont: vágyakozás az iránt, ami elől menekül az illető. Az üldözéses álom arra utal, hogy visszafogott az álmodó, nem fejezi ki magát. Ha ő üldöz másokat, akkor elégedetlen önmagával, igyekszik elhagyni olyan tulajdonságait, szokásait, amelyek – megítélése szerint – nem segítik sikerhez. A hirtelen megtorpanás, lebénulás tehetetlenség érzésére utal vagy arra, hogy hajlamos feladni céljait, a küzdelmet. Ilyenkor érdemes újra átgondolni azt, hogy van-e elég türelme arra, hogy lépésről- lépésre haladjon, vagy azért adja fel dolgait, mert türelmetlen és nem veszi figyelembe a realitásokat.
MÚZEUM – lásd: ÉPÜLETEK, építmények
NŐ (ismeretlen, illetve általában a nő) Férfiak álmában: a női személyiségkomponens, az Anima megjelenése. Az elfogadásra, szeretetre való képesség kifejeződése, persze aszerint, hogy milyen, mi történik vele az álomban. A nemi szerep aktuálisan nagy hangsúllyal foglalkoztatja az álmodót. Nők álmában: a saját nőiségéhez való viszony megtestesítője. Kérdés: milyen – ezzel kapcsolatos – változás történt az álmodó életében, illetve milyen változás kellene, hogy bekövetkezzék.
PADLÁS – lásd: HÁZ
PÁLINKA: - lásd: ITALOK
PÁLYAUDVAR – lásd: ÉPÜLETEK, építmények
PARK – lásd: KERT, park
PINCE, SZUTERÉN – lásd: HÁZ
PIRAMIS – lásd: ÉPÜLETEK, építmények
RÉMÜLET – lásd. FÉLELEM, rémület
ROKON – lásd: EMBEREK
SÖR: - lásd: ITALOK
SÖRÖSÜVEG: - lásd: ITALOK
SÖRÖSKUPAK: - lásd: ITALOK
SÖRFŐZDE, SÖRGYÁR: - lásd: ITALOK
SÖRÖZŐ: - lásd: ITALOK
SÜTEMÉNY – lásd: ÉTELEK - édesség
SZÁLLODA – lásd: ÉPÜLETEK, építmények
SZÁMOK
Az álmokban megjelenő számok kapcsolódhatnak az álmodó élethelyzetének kézzelfogható részletéhez. Például: ha várakozik valamire és megjelenik álmában egy négyes, lehet mindössze azt jelzi, hogy négy nap (négy hét, négy hónap, netán négy év) múlva következik be. Ilyenkor az álom többi eleme is megfelel a várakozás tárgyának. A lottószámok megálmodása a grandiózus elképzelések – ne mondjam: álmok – közé tartozik, s elő is fordul ilyesmi, de persze igen ritkán. Máskülönben a számmisztika az irányadó abban, hogyan fejtsük meg az álomban megjelenő számok jelentését:
0 ősköd
1 teremtés, hatalom, célirányosság
2 nőiség, egyesülés, megtermékenyülés, ellentétek, mozgás
3 férfias-nőies elemek közötti bizonytalanság, család és gondviselés, szerencse
4 a természet rendje, elemek, égtájak, szilárdság, zártság
5 emberi természet, egyensúly, uralomra törekvés, csábítás (ördög)
6 házasság, családi élet, nőiesség, háziasság, egyensúly, választási dilemma
7 mozgás, dinamika, a kozmosz száma
8 teljesség, utolsó lehetőség (figyelmeztetés), igazság
9 lelki aktivitás, a jó győzelme
10 beolvadás, visszatérés valahová
11 újrakezdés
A számokról az itteninél sokkal bővebb értelmezést találsz még a Szimbólumok (archetípusok) al-menüpontban.
SZÍNEK
Legelőször is azt kell tisztáznunk, hogy az emberek egy része fekete-fehérben, más része pedig színesben álmodik. Óriási szórást találtam rövidke „kutatásom” során abban, hogy melyik milyen arányban szerepel az álmodók között és mitől függ, hogy lát-e valaki egyáltalán színeket álmában van sem.
Így most kénytelen vagyok mellőzni ennek bármiféle magyarázatát, csak arra szorítkozom, amit magam is megéltem. Az élet során is változhat ugyanis az álomlátás módja. Személyes élményem, hogy 40 éves koromig fekete-fehérben álmodtam és valamivel utána színesedtek ki éjszakai látományaim. A kezdetet egy feltűnő kék szín megjelenése mutatta: egy sereg álmomban nap, mint nap a legkülönbözőbb kék tárgyak szerepeltek. Hamar felfogtam, hogy színt látok és minden egyéb jelzés és aktuális életszakaszom ismeretében és megfejtésében ez a jelenség egyfajta megvilágosodásra és spirituális kommunikációra hívta fel a figyelmemet. Az álomfejtések magyarázatában mindez nincs, arra is jó példa tehát, hogy mennyire nem lehet (ezt sem) sablonszerűen, mechanikusan értelmezni. Az álmaim egyébként azóta fokozatosan megszínesedtek.
Rátérve közelebbről a szócikkre: az álombeli színek jelentősége is sokrétű: hordozhat mentális- spirituális üzenetet. Felhívhatja a figyelmet egészségi kérdésekre. Ha a kiemelkedő szín megfelel például valamelyik csakra színének, egyértelmű, hogy azzal kell dolgoznia az illetőnek. A színek gyógyító hatását is figyelembe lehet venni az álomfejtés során. Nézzük meg az egyes színek tartalmát, amelyek közt egymásnak ellentmondóval is találkozol. Nyilván a konkrét álombeli szerep szerint változik az értelmezésük.
Arany: lásd: Sárga
Barna: biztonság, anyagiság, jólét, vállalkozó szellem, gyakorlatiasság, föld, halál, az ítélőképesség hiánya
Bíbor: uralkodás, fajsúlyos gondolatok, anyagi és szellemi világ összekötése, mértékletesség, meditáció
Fehér: minden színt magába rejt; tisztaság, ártatlanság, bölcsesség, igazság, adás, tehetetlenség, szétszórtság, túlfeszítettség
Fekete: minden színt tartalmaz, élettelen anyag, férfiasság, (vannak viszont kultúrák, ahol éppen a női minőség) kifejezőképesség, ítélőerő, védelem, mágia, halál, tépelődés, negativitás, titkolózás, áldozat
Ibolya: méltóság, tisztelet, remény, kozmikus felelősség, lelki épülés, passzivitás
Indigókék: kreativitás – a harmadik szem csakra színe
Kék: lélek, a földöntúli ereje, hűség, béke, ellazulás, önkifejezés, alvás, gyógyító szín, meditáció, megvilágosodás, passzivitás, határozatlanság, depresszió, magány – a torokcsakra színe
Lila: spiritualitás, hit, alkímia, illúziók, félreértés, rögeszme – a koronacsakra színe
Narancs: aktivitás, melegszívűség, az énhez és másokhoz való viszony, vidámság, függetlenség, túlzott (vagy alaptalan) büszkeség, aggódás, nyugtalanság – köldökcsakra színe
Sárga (vagy arany): a napfény színe; a jólét esélyét hordozó aktivitás, érzelmi állapot, intuíció, hit, optimizmus, távolságtartás, kritikusság, nyugtalanság – a napfonat csakra színe
Szürke: gondoskodás, szolgálat, alázat, képzelet, titkolózás, kiegyensúlyozatlanság, érdektelenség, tehetetlenség, magány
Türkiz: lelki nyugalom, becsületesség, a megszabadított lélek
Vörös: ösztönök ereje, energia, dinamika, kifejezőerő, élet, akaraterő, uralkodás és hatalom, szexualitás, harag, agresszió, konfliktus, harc – a gyökércsakra színe
Zöld: élet, öntudat, természet, remény, újrakezdés, családi öröm, növekedés, bőség, egyensúly, harmónia, a gyógyítók színe, éretlenség, bizonytalanság, fösvénység – a szívcsakra színe
SZIRUP: - lásd: ITALOK
SZUTERÉN – lásd: HÁZ
TEJ – lásd: ÉTELEK és az ITALOKnál is
TEMPLOM – lásd: ÉPÜLETEK, építmények
TORONY – lásd: ÉPÜLETEK, építmények
ÜLDÖZÉS – lásd: MENNI, haladás, járás, futás, menekülés
VÁR, ERŐDÍTMÉNY – lásd: ÉPÜLETEK, építmények
VENDÉGLŐ – lásd: ÉPÜLETEK, építmények
VILÁGÍTÓTORONY – lásd: ÉPÜLETEK, építmények
VIRÁGOK
Itt kifejezetten a virágok álombeli megjelenésére koncentrálunk, de a Szimbólumok (archetípusok) al-menüpontban hosszú felvezetést és számos virágra vonatkozó megfejtést olvashatsz, érdemes oda átlátogatni, különösen, ha egy bizonyos virág iránt érdeklődsz, remélhetőleg meg is találod.
Nők álmában a virág az affinitást jelenti a ragaszkodáshoz, hűséghez. Férfiakéban a finomság, gyengédség utáni vágyat, de jelezheti azt is, hogy az álmodó elégtelennek érzi a szabadságát. Általában az álomban megjelenő, egészséges virágok az aktuálisan kiegyensúlyozott lelkiélet, az öröm érzését közvetítik. Lehet, hogy valami új közeledik. Utal fejlett esztétikai érzékre, a szép iránti fogékonyságra is. Arra is figyelmeztethet azonban, hogy a visszautasítástól való félelem miatt érzelmeinket elrejtjük illetve rejtjelezzük (´virágnyelv´), s lehet, hogy akinek szól, nem is érti.
Virágcsokor: az álmodó valamiért jutalmat kap, de lehet egy szerelem előjele is. Virágot szedni: kedvező körülmények, jónak ígérkező eredmény, hódítás. Virágot ültetni: jótettet hajt végre a szülött. Virágot vágni: szakítás. Virágot árulni, eladni: szerelmi bánat.
Színpompás, de a valóságban nem létező virág: szerelmi álmodozás, ábrándok. Vadvirág: egészséges szerelem, jó partnerkapcsolat. Cserepes virág: jó családi légkör. Virágkoszorú színes, friss virágokból: erős érzelmek, egyszerre több személy iránt érzett ragaszkodás. Hervadt, szürke, elszáradt koszorú: Az érintett úgy véli, nem találta meg az igazit, elhanyagoltnak, esetleg kifosztottnak érzi magát. Száraz virág: konzervált érzelmek, emlékek, az „amikor az ember már csak az emlékeiből él” állapota.
Természetesen nagyon fontos a virágok színe is – lásd ugyanitt a SZÍNEK címszót. Az álomban minden egyes virágnak saját jelentése van, ezzel kapcsolatban lásd a már hivatkozott Szimbólumok (archetípusok) al-menüpontot.
VÍZ: - lásd (egyelőre): IVÁS
VÖRÖSBOR: - lásd: ITALOK
ZÖLDSÉG – lásd: ÉTELEK
ZUHANÁS, esés
Kétféle zuhanásról tudunk beszélni, az egyik amit az elalvás szakaszában érzünk és nincs képi kifejeződése. Ez feltevések szerint atavisztikus emlék: abból az időből, amikor még valamilyen magasabb helyre (például fára) mászott fel ősünk a vadállatok elleni védekezés miatt és vagy lezuhant valóban vagy csak kezdett volna esni, de felébredve megkapaszkodott. Ez csak érzés és nem álomban megjelenő zuhanás. Gyanúm azonban, hogy ennek is van üzenete: nem érzi magát stabilnak az ember aktuális helyzetében, figyelmezteti a tudattalanja arra, hogy ügyeljen erre és tegye meg a szükséges és határozott lépéseket. Az alább felsorolt variációkat is figyelembe lehet persze venni.
A klasszikus álombeli zuhanás képekben jelentkezik, az eleséstől a magasabb helyről valahová történő különböző következményekkel járó zuhanásig. Ennek is többféle üzenete van, attól függően, milyenek a körülmények, s főleg: az álmodó jelen életszakaszában milyen megoldatlan problémával szembesül vagy éppenséggel nem akar szembesülni.
Az első ilyen: a realitások kérdése: azt szeretné-e amire valóban alkalmas, ábrándokból épített-e várat, vagy túlságosan körülményesen szervezi életét. A zuhanás ilyenkor a valósággal való kapcsolat felé próbálja terelni. Mutathat arra, hogy az érintett elvesztette lelki egyensúlyát és nem tudja, hogyan szerezze vissza. Egy fontos kapcsolat fellazulása mögött rejlő félelmet is kifejezhet a zuhanás. Kisgyerekkorból visszatérő rémület, bizonytalanság, érzelmi kiszolgáltatottság is lappanghat mögötte. Spirituális félelem, hogy nem tud megfelelni a maga és a karma által állított követelményeknek, annak a vállalásnak, amit ebbe az életbe hozott.
Az is fontos természetesen, honnan zuhan valaki és hová érkezik. A honnan jelképezi a bizonytalanság forrását: nem a képességeknek megfelelő helyet és vágyakat, idealizált vagy nem kellően stabil kapcsolatot, az önmagával való kapcsolat sérülékenységét. Ahová zuhan szimbolizálja a változáshoz, változtatáshoz való hozzáállását illetve esetleg a teendőket vagy az eredményt. Árokba, piszkos helyre, gödörbe zuhanásnál majdnem biztos, hogy az álmodó pontosan tudja, hogy rossz úton jár, de még nem mer elszakadni tőle. Puhára esni a felesleges félelemről árulkodik és a bizalom, önbizalom erősítésére vagy felépítésére biztat. Ha a zuhanás átvált repülésbe és máshová kerül az érintett vagy könnyedén fog talajt, akkor is a saját erőbe, kreativitásba, tehetségbe és főleg: célravezető könnyedségbe vetett hitre hívja fel az álom a figyelmet. Ha sérüléseket szenvedünk, az arra figyelmeztethet, hogy már túlfeszítettük a húrt, minél tovább halogatjuk a módosítást, annál jobban megviselnek majd a következmények.
A rendszeresen visszatérő zuhanásos álom nagyon gyakori. A tudatos és irányított álmodás technikájával kondicionálni lehet, hogy mi legyen a folytatása, kimenetele az „eseménynek”. Ha elfogadjuk azt, hogy az álom a tudattalanban történő kommunikáció, kontaktus felvétele a felettes énünkkel (belső vezetővel, szellemi vezetővel, őrangyallal, felsőbb régiókkal – kinek-kinek ízlése szerint), akkor élni lehet a kölcsönhatások törvényével és segíthetünk magunkon hosszan elhúzódó problémánk megoldásában, bizonytalanságunk eloszlatásában.